Het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2021-2024 is op 7 juli 2021 vastgesteld. Er zijn enkele wijzigingen in de projecten die binnen het plan zijn genoemd. Deze worden hieronder per discipline toegelicht. Alle huidige bijstellingen van budgetten passen in de meerjarenbegroting van de buitenruimte en binnen de ruimte die de betreffende reserves en kredieten bieden. De uitvoering van het programma verloopt goed. Op het totale programma van ongeveer € 12 miljoen in 2021 wordt zoals vrijwel ieder jaar een beperkt deel gefaseerd door tegenvallers in de voorbereiding of de uitvoering, of anderszins bijgesteld. Daarentegen worden veel projecten op het gebied van wegenonderhoud, groenrenovaties, verkeersmaatregelen, riolering, spelen, openbare verlichting en kunstwerken dit jaar volgens plan gerealiseerd.
Recapitulatie meerjarenprojectenplan buitenruimte Amstelveen 2021-2024:
Taakveld | Omschrijving onderdeel meerjarenprojectenplan | 2021 | 2022 | Totaal |
---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | -wegen | -149 | 600 | 451 |
-verkeer | -562 | 549 | -13 | |
-verkeersregelinstallaties | -81 | 361 | 280 | |
-openbare verlichting | 0 | 0 | 0 | |
TOTAAL | -792 | 1.510 | 718 | |
5.7 Openbaar groen | -groen, water en spelen | 0 | 0 | 0 |
en openluchtrecreatie | ||||
7.2 Riolering | -riolering | -445 | 95 | -350 |
Totaal | -1.237 | 1.605 | 368 | |
Dit betreft | Investeringen | -1.241 | 1.252 | 11 |
Exploitatie | 5 | 352 | 357 |
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Onder dit taakveld vallen de deelprogramma's wegen, verkeer, verkeersregelinstallaties (VRI's), bruggen en openbare verlichting. Op het totale taakveld wordt de begroting in 2021 naar beneden bijgesteld met € 0,8 miljoen euro (van € 9,5 miljoen naar € 8,7 miljoen). Daarnaast verwachten wij op diverse kleine beheerbudgetten een onderschrijding. Dit wordt duidelijk bij de jaarrekening, want bij kleine budgetafwijkingen wordt de begroting niet tussentijds bijgesteld. In 2022 wordt het budget voor het taakveld verkeer en vervoer omhoog bijgesteld met € 1,5 miljoen (van € 11,5 miljoen naar € 13,0 miljoen). De grootste afwijkingen en bijstellingen op het taakveld worden hieronder verklaard.
bedrag x 1.000 euro | ||||
omschrijving | 2021 | 2022 | TOTAAL | |
1. | Groot onderhoud asfalt | 400 | 0 | 400 |
2. | Fietspaden Beneluxbaan | -440 | 440 | 0 |
3. | Verkeersmaatregelen Laan Walcheren | -200 | 200 | 0 |
4. | Fietspad museumspoorlijn (Zetterij-Noorddammerlaan) | 94 | 0 | 94 |
5. | VRI Willem Dreesweg-Jupiter-Melkweg | -200 | 200 | 0 |
6. | Reconstructie Frans Halslaan e.o. | -115 | 115 | 0 |
7. | Reconstructie Cleopatralaan e.o. | 60 | -60 | 0 |
8. | Fietspad Oranjebaan | -270 | 185 | -85 |
9. | Rotonde/fietspad Colijnweg-Laan Nieuwer-Amstel | -330 | 430 | 100 |
10. | Selectieve toegang Oude Dorp | 210 | 0 | 210 |
MUTATIE BEGROTINGSSALDO | -791 | 1.510 | 719 |
Bijstelling programma 2021 en 2022
1. Groot onderhoud asfalt
Op het gebied van groot onderhoud asfaltverhardingen is er meer werk dan van te voren ingeschat. Enkele grote wegvakken moeten dit jaar worden aangepakt om de veiligheid te kunnen waarborgen en verdere schades te voorkomen. Het gaat onder andere om een deel van de Nesserlaan, de Meerlandenweg, delen van de Groenelaan en de Gondel, de Machineweg MP en om het herstel van diverse kleinere wegvakken. Dat leidt tot een verhoging van het budget met € 400.000.
2. Fietspaden Beneluxbaan
Het project Verbeteren fietspaden Beneluxbaan is grotendeels geprogrammeerd in 2022. Een deel van het budget was reeds voor 2021 beschikbaar gesteld, in de hoop al een deel van het traject te kunnen uitvoeren. Dat blijkt echter niet mogelijk. De voorbereidingen kosten meer tijd, onder andere door het uitvoeren van de benodigde onderzoeken en de afhankelijkheid van nutsbedrijven. Een bedrag van € 440.000 schuift daarom door naar 2022.
3. Verkeersmaatregelen Laan Walcheren
Het budget voor het treffen van verkeersmaatregelen op Laan Walcheren schuift voor € 200.000 door naar 2022. Enkele kleine verkeersmaatregelen in de omgeving zoals het aanleggen van kruispuntplateaus en het wijzigen van markering en bebording worden nog in 2021 uitgevoerd, maar het aanpassen van de fietspaden langs Laan Walcheren en het maken van een verhoogd asfaltplateau bij de Rentmeesterslaan lukt niet meer voor het einde van het jaar. Deze onderdelen worden via een bestek op de markt gezet en de voorbereidingen hiervoor zijn nog niet zo ver dat uitvoering voor het einde van het jaar haalbaar is. Dit werk is nu gepland in het voorjaar.
4. Fietspad museumspoorlijn (Zetterij-Noorddammerlaan)
Het werk aan het fietspad langs de museumspoorlijn tussen Zetterij en Noorddammerlaan is afgerond. Op een werk van € 1,5 miljoen is in totaal een overschrijding van ongeveer een ton opgetreden. Deze overschrijding komt ten laste van de reserve wegen.
5. VRI Willem Dreesweg-Jupiter-Melkweg
De vervanging van de verkeersregelinstallatie op de kruising Willem Dreesweg-Jupiter-Melkweg, inclusief het aanleggen van een betere fietsroute voor overstekende scholieren schuift een half jaar door naar het tweede kwartaal van 2022. Hierdoor kan het werk gecombineerd worden met het asfalteren van delen van de Willem Dreesweg. De reeds bestelde verkeersregelautomaat kan nu voortijdig worden ingezet om de motie Meent nog in 2021 uit te voeren. Deze nieuwe regelautomaat wordt nu ingezet op de kruising Gondel-Noorderkroon, waar de regelautomaat ook aan vervanging toe is. Een bedrag van € 200.000 schuift door naar 2022.
6. Reconstructie van de Frans Halslaan e.o.
De reconstructie van de Frans Halslaan e.o. is voorbereid en klaar om te starten. Het werk gaat van start in het eerste kwartaal van 2022. Dat is iets later dan gepland, omdat KPN bereid is gevonden om het nieuwe glasvezelnet met voorrang in deze wijk te gaan aanleggen in het vierde kwartaal van 2021. Daardoor hoeft nieuwe verharding niet opnieuw opgebroken te worden. Het budget van 2021 wordt daarom samengevoegd met het budget van 2022. Dit heeft zowel gevolgen voor het taakveld verkeer en vervoer (€ 115.000) als voor het taakveld riolering (€ 285.000). Het gaat hier om saldobudgetten waarin bijdragen van andere overheden zijn verdisconteerd.
7. Reconstructie Cleopatralaan e.o.
De reconstructie van de Cleopatralaan e.o. gaat voorspoediger dan gedacht. Een deel van het budget van 2022 wordt daarom naar voren gehaald. Het gaat om een bedrag van € 200.000. Dit heeft zowel gevolgen voor het taakveld verkeer en vervoer (€ 60.000) als voor het taakveld riolering (€ 140.000).
8. Fietspad Oranjebaan
De uitvoering van het opwaarderen van het fietspad langs de Oranjebaan wordt uitgesteld naar 2022. Het werk kan zo worden gecombineerd met de aanleg van de twee rotondes ter plaatse. Bovendien hebben enkele nutsbedrijven dan de tijd om de vervanging en verlegging van hun kabels en leidingen te organiseren. Daarnaast wordt het budget iets verlaagd op basis van de kennis van nu. Het budget van 2021 wordt verlaagd met € 270.000, het budget van 2022 wordt opgehoogd met € 185.000. Het gaat hier om saldobudgetten.
9. Rotonde/fietspad Colijnweg-Laan Nieuwer-Amstel
Het project Rotonde en fietspad Burgemeester Colijnweg-Laan Nieuwer-Amstel wordt over de jaargrens heen getild naar de eerste helft van 2022. De voorbereidingen voor dit project zijn al ver gevorderd, maar uitvoering past dan beter in de tijd met het oog op de overige werkzaamheden in de omgeving, met als belangrijkste raakvlak het werk aan de A9. Het budget voor dit project wordt bovendien iets opgehoogd, omdat in de zuidwesthoek sprake is van zeer slappe grond en het omleggen van diverse grote leidingen. Het budget voor 2021 wordt verlaagd met € 330.000 en het budget in 2022 opgehoogd met € 430.000. Ook hier gaat het om saldobudgetten in verband met bijdragen van andere overheden.
10. Selectieve toegang Oude Dorp
Het project "Herinrichting/Groot onderhoud Oude Dorp" is nagenoeg afgerond. Op een werk van € 1,5 miljoen, inclusief het autoluw maken en het toegankelijker maken van het trottoir op de Ouderkerkerlaan is een overschrijding opgetreden van circa € 210.000 door de aanpassing van het trottoir aan de Ouderkerlaan (€ 100.000) en hogere kosten van de aanleg en ingebruikname van verzinkbare palen als gevolg van hogere veiligheidseisen en gestegen materiaalkosten (€ 110.000). Deze overschrijding wordt gedekt vanuit de reserve wegen en reserve VRI’s (in totaal voor € 165.000) en het budget voor bereikbaarheidsregie (€ 45.000). De verzinkbare palen worden als apart investeringsproject in het MPP opgenomen.
Taakveld 5.7 Groen-water-spelen
Op het taakveld groen, water, spelen is geen bijstelling van de begroting nodig.
Taakveld 7.2 Riolering
Op het onderdeel riolering wordt de begroting 2021 naar beneden bijgesteld met € 445.000 (van afgerond € 2,5 miljoen naar € 2,0 miljoen). De begroting van 2022 wordt licht omhoog bijgesteld: met € 95.000 van € 4,4 miljoen naar € 4,5 miljoen. Hieronder volgt een korte toelichting op de mutaties.
bedrag x 1.000 euro | ||||
omschrijving | 2021 | 2022 | TOTAAL | |
6. | Reconstructie Frans Halslaan e.o. | -285 | 285 | 0 |
7. | Reconstructie Cleopatralaan e.o. | 140 | -140 | 0 |
11. | Relinen Bankras-Kostverloren | -300 | -50 | -350 |
MUTATIE BEGROTINGSSALDO | -445 | 95 | -350 |
Bijstelling programma 2021 en 2022
6&7. Reconstructie van de Frans Halslaan e.o. en Reconstructie Cleopatralaan e.o.
Een toelichting op de wijzigingen bij de reconstructieprojecten voor het taakveld riolering is opgenomen bij de bijstellingen van taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. Het gaat hier om gecombineerde investeringsprojecten waar vanuit meerdere disciplines wordt bijgedragen. Daarom is het effect van de bijstellingen op meerdere taakvelden te zien.
11. Relinen Bankras-Kostverloren
Het relinen van het nu op de markt gezette deel van de riolering in het noordelijk deel van de wijk Bankras-Kostverloren valt voordeliger uit dan begroot. Hierdoor kan het budget worden verlaagd met € 300.000. Ook de risicoreservering van 2022 (€ 50.000) is niet meer nodig. De markt voor relining is nogal grillig. Deze aannemer heeft een scherpe aanbieding gedaan. De kosten voor het aanbrengen van de liners en voor tijdelijke pompvoorzieningen blijken beduidend lager dan begroot. Ook vallen de kosten voor het reinigen van het riool mee. De rest van de rioleringen onder de hoofdwegen in deze wijk dient in de komende jaren nog zijn beslag te krijgen en te worden geprogrammeerd.
Alle vrijvallende rioleringsbudgetten dienen beschikbaar te blijven als investeringsruimte voor rioleringsprojecten. Deze ruimte wordt opnieuw ingevuld bij de perspectiefnota 2023.
Overige bijstellingen MPP 2022 en verder
Overige bijstellingen voor 2022 en verder volgen bij de jaarrekening 2022 en de perspectiefnota 2023. Dat is immers het moment voor het bijstellen van het meerjarenprojectenplan. Bovendien is er dan weer een actueler zicht op voortgang en planning van de projecten. Wel is het op voorhand bekend dat een aantal grote wijkreconstructies zullen moeten doorschuiven in de tijd. Dit komt grotendeels door de werkzaamheden van nutsbedrijven. Daarnaast duren ook de technische onderzoeken langer dan gepland. Gevolg is dat de reconstructies van Rozenoord, Govert Flincklaan en Bovenkerkerkade-oost gespreid zullen worden over 2022 en 2023, waar deze tot nu toe geheel in 2022 gepland waren. De reconstructie van de Vliegeniersbuurt schuift zelfs in zijn geheel door naar 2023, omdat gebleken is dat Liander vrijwel het gehele elektriciteitsnetwerk in de wijk in 2022 wil gaan vervangen. Door deze systematiek neemt de begroting van het MPP voor 2022 nu flink toe, maar zal deze door de bijstellingen bij de actualisatie van het MPP in het voorjaar van 2022 weer flink afnemen.