Financiële afwijkingen

Financiële afwijkingen per programma

1.1 Hulp bij het Huishouden
Er is t.o.v. 2020 sprake van 6,8% toename van klanten die HBH ontvangen. Na de invoering van het abonnementstarief blijft de vraag naar HBH zorg toenemen. Ook is er meer zorg ingezet de afgelopen maanden t.o.v. 2020 omdat er meer zorgmijders waren in 2020 wegens corona. Daarnaast is er sprake van een wijziging van de tarieven geweest als gevolg van de AmVB reële kostprijs Hulp bij het Huishouden.  

1.2 WMO Begeleiding
Het aantal aanvragen begeleiding is gestegen met 1,2%. Het aantal unieke klanten waarvoor begeleiding wordt ingezet is gestegen met 4,2%. Ook is de zorgzwaarte die ingezet wordt toegenomen vanwege de toenemende complexiteit van de zorgvraag. Daarnaast verwachten we in 2021 meer uit te geven omdat de groepen dagbesteding kleiner zijn en als gevolg hiervan wij meer corona-compensatie dienen te vergoeden en meer mensen aanspraak maken op individuele begeleiding. Ook voor 2021 heeft de VNG de principeafspraak met het Rijk gemaakt dat gemeenten reëel worden gecompenseerd voor alle corona gerelateerde meerkosten. Inschatting van de hoogte van de compensatie is nu nog niet te geven.

1.3 Minimabeleid
Binnen de bijzondere bijstand is er sprake van een stijging in de uitgaven voor woonkostentoeslag, individuele inkomenstoeslag (iit) en de kosten voor inrichting/ huisraad/verhuizing/waarborgsom. Voor het jaar 2021 is een inschatting gemaakt hoeveel aan vorderingen van de verstrekte leenbijstand zou worden terugontvangen. Omdat begin dit jaar gestart is met het actief promoten dat inwoners kwijtschelding kunnen aanvragen wanneer men 36 maanden aan hun betalingsverplichting hebben voldaan, ontvangen wij minder terug aan leenbijstand. Verder valt nog op te merken dat het aantal kwijtscheldingen dit jaar hoger ligt dan normaal omdat 3 jaar geleden een groot aantal statushouders naar Amstelveen is gekomen die nu na 36 maanden kwijtschelding van hun leenbijstand krijgen. Als deze toename blijft doorzetten dan vindt er mogelijk een overschrijding plaats van €350.000.

1.4 Transitievergoeding maatschappelijke begeleiding
VluchtelingenWerk West en Midden-Nederland (VW WMN) heeft per 1 januari 2020, volgens het transitieplan en in opdracht van de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen, de maatschappelijke en juridische begeleiding van statushouders in beide gemeenten overgenomen van Stichting Vluchtelingenwerk Amstelland (SVA) en is verhuisd naar de wijk. SVA betaalde in 2020 na liquidatie € 76.000 subsidie terug aan de gemeenten Amstelveen. De transitiekosten van de nieuwe organisatie zijn € 151.000 (aandeel Amstelveen € 113.000). Deze kosten zijn hoger dan verwacht. Door Corona waren de wijkcentra gesloten en is de verhuizing naar de wijk vertraagd.

1.5 Veranderopgave Inburgering
De middelen voor de voorbereiding Veranderopgave Inburgering (VOI) zijn nog niet allemaal uitgegeven in 2021. Hiervoor zijn drie oorzaken. Ten eerste is de VOI met een half jaar uitgesteld tot 1 januari 2022. Ten tweede is het door krapte op de arbeidsmarkt nog niet gelukt alle vacatures ten aanzien van de inburgering in te vullen. Ten derde is (soms noodgedwongen door voorgaande reden) meer met eigen personeel uitgevoerd.

Een deel van de voorbereidende taken zal hiermee ook in 2022 plaats moeten vinden. Voorgesteld wordt om € 87.000 over te hevelen naar 2022 (zie hoofdstuk 2 fasering). Een bedrag van € 118.000 kan vrijvallen. Voor 2022 verwachten we de beschikbare middelen geheel uit te geven.

1.6 Jeugdhulpaanbieder Levvel5
In een seperate brief van 1 juli 2021 bent u reeds geïnformeerd over de continuïteitsproblemen van jeugdhulpaanbieder Levvel5 en een Amstelveense financiële bijdrage voor zorgcontinuïteit in de regio.

Levvel5 is een jeugdhulpaanbieder in zes jeugdregio’s in Noord-Holland. Het aanbod van Levvel5 is aangemerkt als cruciale zorg voor jeugdigen met een licht verstandelijke beperking. Medio februari van dit jaar kwamen er signalen dat Levvel5 in financiële moeilijkheden verkeert.
Toen de ernst van de situatie helder werd, zijn maatregelen getroffen om de continuïteit van de zorg aan de bij deze instelling verblijvende cliënten te waarborgen én de expertise voor jeugdigen met een complexe problematiek in combinatie met een licht verstandelijke beperking (LVB) te behouden.

Met als insteek de continuïteit van hulp aan kwetsbare jeugdigen en gezinnen zijn diverse opties waaronder faillissement overwogen. Betrokken gemeenten hebben unaniem besloten het grootste deel van de activiteiten voort te laten zetten binnen jeugdhulpaanbieder Levvel. Vanwege de ernst en spoed van de situatie heeft het college enkele maanden terug ingestemd met uitwerking van deze optie en met het doen van een bijdrage van maximaal € 189.768 daaraan ten behoeve van de zorgcontinuïteit in onze regio.

Omdat het om een bijzondere besteding van jeugdhulpmiddelen gaat, legt het college deze besluitvorming in deze tijdvakrapportage aan u voor.

1.7 Motie Quick scan Inclusie en Anti-discriminatie
Voor de uitvoering van de motie Quick scan Inclusie en Anti-discriminatie vragen we een onafhankelijke partij om een Quick scan op bestaand beleid op het gebied van anti-discriminatie en inclusie uit te voeren. De kosten worden ingeschat op € 25.000. De uitkomsten van deze Quick scan worden in het 1e kwartaal 2022 aan u teruggekoppeld.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2021 14:34:58 met de export van 10/05/2021 14:25:03