Financiële afwijkingen

Financiële afwijkingen per programma

4.1. Gladheidsbestrijding
Op de gladheidbestrijding ontstaat een overschrijding van € 90.000. De verklaring hiervoor is dat er veel extra inzet is geweest in februari tijdens de extreme sneeuwval en de gladheid die daardoor ontstond. De kosten bestonden uit extra inhuur van aannemers en materieel en extra dooimiddelen.

4.2 Baggeren
Het bedrag dat we jaarlijks begroten voor baggeren is gebaseerd op de afspraak met Waternet en de Grondbank dat er jaarlijks ca. 15.000 m3 bagger gestort wordt. In het stedelijke gebied is de gemeente ontvangstplichtig voor de bagger uit de watergangen.

De afgelopen jaren heeft Waternet vooral gebaggerd in de randen van Amstelveen, waar ook alternatieve afzet mogelijk was bij de agrariërs. Door het ter plaatse te verwerken en niet te storten bij de Grondbank wordt door Waternet geld bespaard en het scheelt de gemeente in de kosten om de bagger te ontvangen. Door de alternatieve afzet ontstaat in 2021 een incidenteel voordeel op het baggerbudget van € 170.000.

Komende jaren gaat Waternet aan de slag in het stedelijk gebied en is de verwachting dat al het bagger wordt gestort bij de Grondbank. De verwachting is dan ook dat het budget dan wel volledig wordt benut.

4.3 Buitenreclame
De opbrengsten uit hoofde van buitenreclame in de gemeente Amstelveen dienen voor 2021 naar beneden bijgesteld te worden. Deels komt dit door een forse teruggang in het aantal bushokjes (nu 122 in plaats van 155) door aangepaste dienstregelingen. De oorzaak is dat in de achterliggende periode veel dienstregelingen door de vervoersmaatschappijen zijn aangepast en daarmee de bushaltes zijn komen te vervallen. Daarnaast is er al jarenlang een dalende trend zichtbaar in het aantal geplaatste (verlichte en onverlichte) lichtmast reclames (verwijzingsborden). In totaal wordt een tekort over 2021 verwacht van afgerond € 50.000. Dit tekort is voor € 60.000 van structurele aard en € 10.000 incidentele verrekeningen uit voorgaande jaren. Incidenteel wordt dit bedrag als nadeel verwerkt in de 2e Tijdvakrapportage. De structurele doorwerking en de dekking daarvan wordt betrokken bij de Perspectiefnota 2023.

4.4 Bedrijfsafval
Bedrijfsafval verwacht een negatief saldo ten opzicht van de begroting van € 117.000. Door de sluiting van bedrijven tijdens de tweede lockdown,  bijvoorbeeld in het stadshart,  zijn de inkomsten (€ 160.000 nadeel) en uitgaven (€ 43.000 voordeel) lager dan begroot.

4.5 Subsidie regeling verduurzamen bestaande woningen
De regeling is qua aantal aanvragen succesvol. Er zijn op dit moment 330 subsidies verleend waarvoor € 80.000 subsidie is toegekend.  Voor de regeling is in 2021 € 625.000 beschikbaar. De prognose is dat er in Q3 en Q4 nog € 80.000 aan subsidies wordt toegekend. Dit betekent dat ongeveer € 465.000 niet besteed zal worden. De onderbesteding wordt veroorzaakt door:

  • de corona beperkingen,
  • de regeling wordt veel gebruikt maar het betreft veelal kleine aanvragen,
  • er werd verwacht dat een aantal VVE’s gebruik zouden maken van de regeling dit zijn in potentie relatief hoge bedragen,
  • het voor inwoners steeds moeilijker wordt om een bedrijf te vinden die een offerte wil uitbrengen voor de werkzaamheden.    

Voorgesteld wordt om het budget te verlagen met € 465.000. De middelen worden daardoor niet onttrokken uit de reserve energietransitie en duurzaamheid en blijven beschikbaar voor duurzaamheidsprojecten in de komende jaren.

4.6 Zorgvlied afkopen van grafrechten en onderhoud
Voor het onderhoud van graven worden afkoopsommen betaald die in tranches van 10 of 20 jaar ten gunste komen van de exploitatie voor het jaarlijks onderhoud. De hoogte van de jaarlijkse tranches is afhankelijk van de gestorte afkoopsommen en de gekozen looptijd.

De tranche voor het onderhoud in 2021 uit de voorziening is gebaseerd op de stand van de voorziening 2019 en een verwachte storting in 2020. De werkelijke storting wijkt altijd af door bijvoorbeeld meer/minder gestorte afkoopsommen of doordat meer contracten worden afgesloten met een looptijd van 10 in plaats van 20 jaar. Dit heeft tot gevolg dat de tranche voor het onderhoud in 2021 e.v. ook aangepast moet worden (€ 31.000 lager dan begroot).

4.7 Zorgvlied startkrediet nieuw werfgebouw
Het in de Perspectiefnota vastgestelde startkrediet van € 100.000 voor de nieuwe werf op Zorgvlied is volledig ten laste van de egalisatievoorziening gebracht. Dit startkrediet zal gevolgd worden door een kredietaanvraag voor de gehele werf,  en dient dan ook geactiveerd te worden.  De huurlasten worden vervolgens jaarlijks ten laste van de egalisatievoorziening gebracht.

4.8 Amstelveenlijn / Knooppunt Ouderkerkerlaan
In de Perspectiefnota 2022 is de eindafrekening van het project Knooppunt Ouderkerkerlaan opgemaakt. Helaas is recent gebleken dat het onderhandelingsresultaat met Vervoersregio als gevolg van de interactie met het project Amstelveenlijn niet juist is geïnterpreteerd. De overschrijding is € 175.000 euro hoger dan aangegeven in de Perspectiefnota 2022 (paragraaf 3.4.8. “eindafrekening knooppunt Ouderkerkerlaan”). Dit tekort kan worden gedekt uit de nog beschikbare middelen voor de ombouw Amstelveenlijn. Gelet op de nauwe verwevenheid van de onderhavige financiële afwikkeling met het project Amstelveenlijn is dit reëel. Op basis van de actuele inzichten lijken de nog beschikbare middelen van € 615.000 voldoende voor het opvangen van deze tegenvaller (€ 175.000) en het aanpassen van de hoog gelegen rotonden (€ 440.000) zoals ook gemeld in de Perspectiefnota 2022 (paragraaf 3.2.2. “Ombouw Amstelveenlijn”).

4.9 Groene pergola's
In de raadvergadering van 20 juni 2021 is de motie groene pergola’s: innovatie in klimaatadaptatie aangenomen. In deze motie is besloten de onderzoekskosten ten laste van de reserve duurzaamheid te brengen.  Voor het uitvoeren van het onderzoek is een budget van € 45.000 nodig, een standaardbedrag voor het doorlopen van een verkenningsfase bij (complexe) multidisciplinaire projecten. Het betreft, naast de inzet van een projectmanager, ambtelijke inzet van verschillende disciplines in werkgroepverband. Daarnaast is een participatietraject externe onderzoeks- en ontwerpkosten te verwachten. De kosten van deze onderzoeksfase worden in de 1e helft van 2022 gemaakt. Voorgesteld wordt om budget van € 45.000 over te hevelen naar 2022.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2021 14:34:58 met de export van 10/05/2021 14:25:03